אני לא טקסט פוליטי.


בוויקיפדיה האנגלית יש ערך על הצעות ל"פתרון מדינה אחת" לסכסוך הישראלי–ערבי: One-state solution. למשך כמה חודשים בתחילת הערך היה רשום שיש מי שמכנה את הפתרון הזה "פלישרא" (Palisra) או "ישראטין" (Isratin). "ישראטין" הוא רעיון די מפורסם של מועמר קדאפי, אבל מה זה "פלישרא"?

זה פשוט אתר אינטרנט. ממש לא נראה לי שיש מי שמכנה את רעיון המדינה הדו־לאומית בשם כזה מלבד בעל אותו האתר ואולי מספר אנשים שמכירים אותו, ולכן מחקתי את "פלישרא" מהערך. (ואת "ישראטין" הורדתי לאמצע הערך, כי הוא יחסית ידוע, אבל לא חשוב מספיק בשביל להיות במשפט הראשון.)

למה אני מספר לכם על זה? כי אני מאמין גדול בכך שכל דבר ראוי להיות כתוב, גם אם לא כל דבר ראוי להיות כתוב בוויקיפדיה. אתר "פלישרא" אינו ראוי לאזכור בוויקיפדיה, אבל איש לא אמר שהוא אינו ראוי לאזכור בבלוג שלי; אז אני, שמחקתי אותו מוויקיפדיה, כותב עליו כאן.

האתר קורא לעצמו "חקר אמנותי של עולם שבו לאומנות ישראלית ופלסטינית מעולם לא התקיימה". למחוק את ההיסטוריה זה דבר קצת בלתי אפשרי, ואני אפילו לא חושב שצריך להשמיד את הלאומנות הישראלית וגם לא את הפלסטינית – צריך להשמיד רק את הצדדים האלימים של הלאומנויות האלו. אני גם לא כל־כך אוהב את השם "פלישרא". אבל ההגדרה לא כל־כך חשובה, חשובה התוצאה, והיא חמודה למדי: בעל האתר מציע ליצור מטבע חדש בשם "זהבה" וגם ליצור שפה חדשה בשם "שמית" – תערובת "דמוית אספרנטו" של עברית חדשה וערבית ארץ־ישראלית, למשל להחליף את "בוקר טוב", "בעל" ו"אישה" העבריים ב"יום נעים", "זוג" ו"זוגה", המשותפים יחסית יותר לשתי השפות. באתר יש גם מילון די ארוך לשפה הזאת, באותיות עבריות וערביות.

שטר "חמש זהבות" של "בנק פלישרא". ציור של חמסה בצד אחד ומסגד כיפת הסלע הצד השני.

חמש זהבות פלישראיות. רעיון ממש חמוד, אם כי אני מקווה מאוד שלעולם, לעולם לא אצטרך לשלם בשטרות כסף עם כיתוב בגופן Tahoma.

הביצוע פשטני ותמים, והעתיד כנראה לא באמת ייראה ככה, אבל לא פשע לחלום וחשוב מאוד להכיר בכך שיש בארץ הזאת שתי קבוצות גדולות של אנשים, שהרבה יותר מכמה שהם אוהבים לטבוח אחד בשני, פשוט אוהבים משום־מה לגור כאן.

אני מקווה שעכשיו בעל האתר ו־ – בהחנה שלא מדובר באותו אדם – מי שהוסיף את הקישור ל"פלישרא" לוויקיפדיה יסלחו לי על כך שמחקתי משם את הקישור. אני מנחש שהם יודעים עברית.