אני כותב די הרבה ולכן אני רוצה להיות יעיל. אחד הדברים שעוזרים לי להיות יעיל בכתיבה הוא צירוף המקשים קונטרול־חץ ימינה או חץ שמאלה שמקפיץ את הסמן מילה קדימה או מילה אחורה. אומנם סיפרתי כאן מספר פעמים שאני מתבלבל בין ימין לשמאל, אבל אין זה חשוב במקרה הזה, משום שאני מתבלבל במילים "ימינה" ו"שמאלה" ולא בכיוונים עצמם ובמקרה של חצים אני רואה לאן החץ מצביע; בעצם אני לא זז ימינה ושמאלה, אלא קדימה ואחורה.

אני משתמש בצירוף המקשים הזה לפחות מאז שנת 1996, כשהתחלתי לתכנת הרבה. עד לא מזמן חשבתי שכולם מודעים לו, אבל מסתבר שדי הרבה אנשים לא שמעו עליו ולכן אני מספר עליו כאן. איך אני יודע שדי הרבה אנשים לא שמעו עליו? כי בזמן האחרון יותר ויותר חברים שלי אומרים לי שכדאי לי להפסיק להשתמש בדפדפן פיירפוקס ה"מיושן" וה"אטי" ולעבור לגוגל כרום, כי הוא "מהיר", "חדשני" ו"מקדם את האינטרנט". אינני יכול לעשות את זה, כי בגוגל כרום צירוף המקשים הזה עובד הפוך. ולא רק שהוא עובד הופך, אלא שסתם תנועה עם חצים אות־אות דווקא עובדת בכיוון הנכון וזה הופך כל פעם שאני נאלץ להשתמש בכרום לעינוי. כשאני מספר את זה לאנשים הם מרימים גבה, כי הרבה מהם לא משתמשים בקונטרול־חץ.

אז שפרוטים – יכול להיות שלגוגל כרום לוקח כמה שניות פחות מפיירפוקס לפתוח דף אינטרנט, אבל אני מבלה הרבה יותר זמן בכתיבה של מכתבים, רשומות בבלוג וערכים בוויקיפדיה מאשר בפתיחת דפים חדשים וכשאני כותב, אני משתמש בקונטרול־חץ כל הזמן, אבל כל הזמן. למשל, עד עכשיו השתמשתי בקונטרול־חץ לפחות עשרים ותשע פעמים כדי לכתוב את הרשומה הזאת ועוד לא סיימתי אותה.

ידיד אחד אמר לי שהוא מודע לבאג הזה, אבל הוא כה אוהב את כרום, שהוא הרגיל את עצמו לזה. אני מצטער, אבל יש בזה משהו משוגע. למה לעשות דבר כזה? למה לשנות הרגל הגיוני, ששימושי בכל התכנוֹת בכל מערכות ההפעלה בשביל תכנה אחת דפוקה, כשכבר יש חלופה מצוינת בדמות פיירפוקס? פיירפוקס היא תכנה מתוחזקת היטב, מתעדכנת לעתים קרובות, נפוצה, חופשית, אין בה שום דבר מיושן והיא מקדמת את האינטרנט לא פחות מכרום. למעשה כרום מאט את האינטרנט, משום שאי־אפשר לכתוב בו בעברית בצורה יעילה, או בניסוח פשוט יותר – אי־אפשר לכתוב בו בעברית.

גוגל מודעים היטב לבאג הזה. הבאג דווח לגוגל ב־19 באפריל 2009. לפני שנתיים (ותודה לחץ בן־חמו על הדיווח). וזה לא ממש הפריע להם. בכל אופן, זה לא הפריע להם מספיק בשביל לתקן את זה. יש פה כמה אפשרויות: או שעובדי גוגל ישראל לא משתמשים בעצמם במוצר שלהם – מה שמכונה באנגלית dogfooding, לפי האמרה שעובדי חברה לייצור מזון כלבים אמורים לאכול את מזון הכלבים בעצמם בשם האחריות כלפי הלקוח; או שהם משתמשים בו, אבל לא כותבים בעברית; או שהם משתמשים בו וכותבים עברית, אבל לא משתמשים בקונטרול־חץ; או שהם, כמו ידידי המשוגע מעט, הרגילו את עצמם לצירוף המקשים ההפוך.

ידיד אחר, עובד גוגל בעצמו, סיפר לי שהוא שונא את הבאג הזה ובגלל זה משתמש בפיירפוקס. מה שדי הגיוני – זה, כאמור, גם מה שאני עושה. הוא גם הסביר שמתכנתי כרום אינם יכולים להשתמש ביכולות של מערכת ההפעלה להזיז את הסמן, אלא חייבים ליישם את חלון העריכה מחדש. והם גם לא יכולים להעתיק את היישום של קונטרול־חץ מפיירפוקס, אף־על־פי שזו תכנה חופשית. סבבה, שיהיה; רוצים להמציא את הגלגל – תמציאו, אבל אני מרוצה מאוד מהגלגל הנוכחי שלי והניסיונות של כולכם לגרום לי להרגיש רע בקשר לזה לא יצלחו.

יש לי עוד הוכחה לכך שעובדי גוגל ישראל לא עושים מספיק dogfooding: לפני מספר ימים מצאתי ב־Canary – גרסת המפתחים של כרום, המתעדכנת מדי יום – בעיה חמורה מאוד בעברית: כל האותיות פשוט היו הפוכות. כלומר, במקום נ ראיתם ׆. מישהו כנראה ניסה לתקן בעיות כיווניות והלך רחוק מדי. "מצאתי" זאת לא המילה – זה הדבר הראשון שרואים כשפותחים את הדפדפן. העובדה שדבר כזה בכלל יוצא בצורה כלשהי לציבור ועוד נשאר במשך כמה ימים ואפילו מחמיר מראה שדוברי שפות שנכתבות מימין לשמאל לא עושים שום בדיקות לגרסה הזאת המפתחים הזאת, והרי זאת אמורה להיות מטרת קיומה.

למען ההגינות אוסיף שגם דפדפן ספארי של אפל סובל מהבאג הזה, כי שניהם מבוססים על אותו מנוע. אבל אדרבה. אתם קולטים? – שתי חברות ענק תומכות במיזם הזה ואף אחת מהן לא באמת שמה זין על עברית וערבית, אף־על־פי שהן טוענות אחרת. נו, אנחנו רגילים לזה.

המצאתי אפילו תאוריית קשר בעניין הזה והיא שלגוגל ולאפל לא ממש אכפת ממחשבים ושהם מתרכזים יותר בשיפור היכולות הנחוצות לגלישה בטלפונים ניידים. אותו ידיד עובד גוגל טוען שאני טועה. תחליטו בעצמכם; בכל אופן, גם אם אני צודק בעניין הזה, הסיבה העיקרית לכך שהבאג הזה עדיין לא תוקן שנתיים אחרי שדווח היא שמתכנתי גוגל כנראה לא כותבים בעברית הרבה. והמשתמשים בכרום ואחיו אולי כותבים, אבל יותר חשוב להם להתפלצן ולקטול את פיירפוקס מלכתוב ביעילות בשפת אמם.

לאור הפעילות הרבה בדף הבאג לאחרונה, ייתכן שהוא יתוקן בקרוב. נראה שהמתכנת העיקרי שעוסק בתיקונו דווקא סיני. תודה, או משהו. לא שזה באמת חשוב לי, אבל יש לי תחושה שכשהבאג הזה סוף־סוף יתוקן ואוּכַל – סתם בשביל הספורט – לנסות להשתמש בכרום, כנראה אגלה עוד באג שלא יאפשר לי להמשיך.


במהלך כתיבת הרשומה הזאת השתמשתי בקונטרול־חץ לפחות מאה פעמים.