גלעד כהנא נוהג לפתוח הופעות של ג׳ירפות במונולוג על ענייני היום. הנה תקציר של המונולוג שלו מאתמול, מהזיכרון:
השבוע הארץ רעשה געשה על ההופעה של שרית חדד באירוע פתיחת קמפיין הבחירות של ישראל ביתנו והליכוד.
היא קיבלה על זה שמונים אלף שקל. שמונים אלף שקל לשני שירים, זה אומר ארבעים אלף שקל לשיר.
זה אומר עשרים אלף שקל רק לפזמון.
זה אומר שאם יש בפזמון שתי מילים, „אתה תותח”, זה עשרת אלפים שקל למילה.
ואני שואל: למה שרית ולא ג׳ירפות?!
אז אומנם אנחנו וישראל ביתנו והליכוד לא רואים עין בעין את מדיניות החוץ.
אז אומנם אנחנו וישראל ביתנו והליכוד לא רואים עין בעין את מדיניות הפנים.
למען האמת, אנחנו וישראל ביתנו והליכוד לא רואים עין בעין שום דבר.
אז אומנם ירדנו על כל אחד ואחד מחברי הכנסת של ישראל ביתנו והליכוד בהופעות שלנו.
אבל מה זה משנה, כשמקבלים על זה שמונים אלף שקל?
אתם יודעים מה אפשר לעשות בשמונים אלף שקל?
אפשר לקנות בזה לחם! זה טעים! למרוח על זה חמאה, ולאכול את זה ביחד, זה טעים! וגם בלי חמאה זה טעים!
בעיניי הופעות של אמנים ישראלים באירועים פוליטיים בעיקר גורמות לאמן מבוכה בטווח הארוך. אני לא אשכח את אתניקס מופיעים במסיבת הניצחון של אהוד ברק. אהוד פֿאקינג ברק. לא אשכח את השתתפותו של בועז שרעבי בקמפיין הכושל של הליכוד מאותה התקופה.
לא אשכח את שולי נתן ששרה בעצב משונה את „ירושלים של זהב” באירוע הניצחון של בנימין נתניהו ב־1996. ואת דנה ברגר וזהבה בן בתשדירים של מרצ באותה השנה. בזמנו זה גרם לי לחשוב שזהבה בן לא פוסטמה כמו שרבים טוענים, וקניתי את הגימיק האשכנזי־ספרדי, אבל אחרי שנים שמעתי שזה היה בלוף ושפשוט שילמו לה. תקנו אותי אם אני טועה; בן היא זמרת באמת מוכשרת, אבל הסיפור הזה קצת עצוב.
לא אשכח גם את החדשות הטריות יותר, למשל את אפרת גוש באירוע של מפלגת העבודה לפני מספר ימים. והאמת היא שאני מתרשם די לטובה מההתנהלות של שלי יחימוביץ׳ לאחרונה, אבל זה רק עניין של זמן עד שיבוא מהמחנה שלה משהו מביך שיכתים גם את גוש. והתמיכה של נמרוד לב במתנחלים גורמת לבוז מאנשי שמאל, ולפרגונים על אומץ פוליטי מהימין, ושום דבר מזה לא ממש תורם להתפתחותו כאמן. (וישנו גם המקרה המוזר, והמוכר פחות לדוברי עברית – אלכסנדר רוזנבאום שתמך בליברמן ב־2006. אבל דיברתי על אמנים ישראלים.)
זה לא שזה רע בעיקרון. זה יכול להיות נהדר. ברוס ספרינגסטין נראה מדהים בהופעות שתומכות באובמה. ברוסיה יש חלוקה די ברורה – אמני הפופ המעפנים יותר תומכים בפוטין והאיכותיים יותר תומכים באופוזיציה הדמוקרטית. אבל בארץ זה בעיקר מוזר ומביך, וגורם לתהיות – האם האמן תומך באותו הפוליטיקאי או סתם עובד בשביל הכסף?
ונראה לי שאני גם יודע למה: כי כמעט לא שומעים פוליטיקה בשירים עצמם. כשאין פוליטיקה במילים שאתה שר, כנראה באת לעשות קופה. שמעתם שיר משכנע על פוליטיקה? קצת מאיר אריאל, קצת אביב גפן – ולא הרבה יותר. וזה חסר. שיר אחד של עלמה זהר מעורר יותר מחשבה על המהגרים מאפריקה ממאה פוליטיקאים ועובדים סוציאליים. שיר אחד של אהוד בנאי מעורר יותר מחשבה מבצלם ושוברים שתיקה ביחד. כשזה קורה, גם הופעה בקמפיין בחירות של פוליטיקאי של אותו אמן לא תהיה מוזרה ומביכה – אם עדיין תהיה נחוצה.
מי ירים את הכפפה? נראה שאף אחד. יזהר אשדות מקבל כאפה מהתקשורת כשמנסה להוציא שיר שמבקר את הצבא. מי רוצה לקבל כאפה? ישראלים לא אוהבים שמעירים להם את המחשבה. הרבה יותר כיף להתחפר בימניות או בשמאלניות.
פוסטמה?! צק צק צק. ממך ציפיתי ליותר רגישות וחמלה כלפי זהבה בן, ולפחות עלבונות עם ניחוח גזעני, בליאד. כן, כמו להרבה (רוב?) מהמזרחיים בארץ יש לזהבה בן יחס אמביוולנטי לערבים ולתרבותם, ולדבריה התעמולה למרצ הייתה בגדר פרנסה בלבד http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3943024,00.html
למה כפה ולא כאפה?
(ואני מבסוט בכל פעם מחדש כשאתה משתמש בסימן הרפה.)
דווקא לא חסרים אמנים פופולריים עם רזומה עשיר בשירים פוליטיים. בשליפה: חוה אלברשטיין, אתניX, שלום חנוך, שלמה ארצי, הדג נחש, סבלימינל, עמיר לב, אריאל הורוביץ, פורטיסחרוף, גידי גוב, קורין אלאל. מי יותר ומי פחות. "כמעט לא שומעים פוליטיקה בשירים" לא בגלל האמנים, אלא בגלל תחנות הרדיו; זה בטח לא מקרה שהשיר היחיד מ"שכול וכישלון" שהושמע תדיר ברדיו הממלכתי הוא "שגר פגר".
צריך גם להזכיר — כמו שכתבה ויסלבה שימבורסקה ושר גידי גוב, גם שירים לא־פוליטיים הם פוליטיים. זה בולט בשירים סטייל "מי שמאמין לא מפחד" או "כאב של לוחמים" — מהלהיטים הגדולים של השנים האחרונות, שמשום מה לא נהוג לחשוב עליהם כעל "שירים פוליטיים" — אבל תקף גם לשירים יומיומיים מהם. במילותיו של זאב נחמה, בארץ שאין לה דרך ארץ, איך אפשר לשיר על אהבה.
לגבי תשלומים: אם הזמן שהאמן מקדיש למשהו שווה יותר מ15 אלף ש"ח(המגבלה על תרומה אישית), המפלגה מחויבת חוקית לשלם לו, בלי קשר לשאלה אם הוא מעוניין בזה או לא.
כתוב מעניין.
אני לא רואה פסול בשכירת אומן להופעה באירוע פוליטי. מה ההבדל בינו לבין מגיש או מנחה מפורסם? למה אין בעיה בשכירתו של אבשלום קור, למשל, להנחיית אירוע פוליטי כלשהו ויש בעיה בשכירת זמר?
אלו ואלו מתפרנסים מהקול שלהם.
אני לא מדבר כל־כך על הבעיה הפוליטית או המשפטית, אלא על הבעיה האמנותית – מה זה עושה לאמן.