איך יודעים שעובדי גוגל לא משתמשים בשירותי גוגל בעברית?

נכנסים לשירות „כונן Google” החדש. במסך הפתיחה כתוב:

כונן Google זמין עבור:

  • מחשב ו-Mac
  • Chrome OS
  • iPhone ו-iPad (בקרוב)
  • מכשירי Android

מחשב ו-Mac, אתם מבינים? גם מחשב, וגם Mac. ואם נדבר ברצינות, אז הכוונה כנראה ל־PC. ליתר דיוק, למה שמשתמשי Mac, המזלזלים במשתמשי מערכות ההפעלה אחרות עוד יותר מכמה שאני מזלזל בהם, קוראים לו „PC”. כלומר, מחשב עם מערכת ההפעלה Windows.

התרגום הגרוע הזה מציף כמה בעיות. הראשונה היא ש־PC, מחשב אישי, זה לא רק Windows. גם מחשבי עם Mac, תתפלאו, הם מחשבים אישיים. וגם מחשבים עם גנו/לינוקס. אז כן, נכון ש־„PC” הוא כינוי נפוץ ל־Windows, אבל הוא לא נכון וצריך להפסיק להנציח אותו.

הבעיה השנייה והחמורה יותר היא שגוגל מאפשרת לתרגומים גרועים כאלה להתפרסם. ושזה קורה, פעם אחר פעם, אף־על־פי שעובד בכיר בגוגל ישראל שדיברתי אתו על כך פעם אמר לי שגוגל לא מקבלת תרגומים מהקהילה, כי יש לה מתרגמים משלה שעושים עבודה טובה. „זה חשוב שזה יהיה טוב,” הוא אמר, „כי יש המון לקוחות ואסור שיהיו שם טעויות”. אז הנה, עובדה, יש טעויות.

אל תבינו מזה, חלילה, שאני קורא לגוגל לפטר את המתרגמת שעשתה את זה. בשום פנים ואופן לא. היא כנראה עושה עבודה רבה, קשה ואיכותית. אבל גוגל תעשה טובה למתרגמת הזאת, לחברה עצמה וללקוחותיה אם היא תשנה את הגדרת התפקיד שלה. היא צריכה להיות מאשרת תרגומים ולא מתרגמת. והתרגומים עצמם צריכים להגיע מהקהילה. כלומר, מאנשים אכפתיים שאוהבים את מוצרי גוגל ואת השפה העברית. כך, פחות או יותר, עובדים טוויטר ומוזילה. (ויקיפדיה ליברלית עוד יותר ומכניסה תרגומים מהציבור כמעט בלי ביקורת, אבל נעזוב את זה.)

ועוד דבר שזה אומר הוא מה שאמרתי בתחילה, ומה שאמרתי כבר פעמים רבות בעבר: עובדי גוגל ישראל לא משתמשים בשירותי גוגל בעברית. אחרת הם היו שמים לב לשטות הזאת. כשאני שואל אותם למה הם לא משתמשים במוצרים של החברה שלהם בעברית, הם אומרים לי שזה נוח יותר באנגלית. אבל זאת בדיוק הבעיה, חֶבְרֶה: זה צריך להיות נוח באותה מידה ואתם האנשים הנכונים ביותר שיכולים לתקן את זה. אבל כדי לתקן תקלה, צריך קודם לראות אותה, ואם לא תשתמשו בשירותי גוגל בעברית, לעולם לא תראו אותה. אני קורא לזה „פרדוקס תרגום התכנה”.

לו הייתי לארי פייג׳, הייתי מקבל את ההחלטה העסקית הנכונה לחברה ומבטל בחשבונות של עובדי גוגל ישראל את האפשרות להשתמש באתרי גוגל בשפה שאינה עברית או ערבית. (או שפה אחרת לעובדי גוגל במדינות אחרות.)

וכן, יש גם את הבעיה הבלתי־חשובה הזאת שכונן גוגל כנראה לא עובד במערכות הפעלה שאינן Windows ו־Mac, אבל זה לא מעניין אותי, כי אני ממילא לא מתכוון להשתמש בכונן הזה הרבה.