אולי כבר ראיתם את חומוס פיירפוקס, אבל ברשומה הזאת יש תוספות על דברים, שהתרחשו בזמן שהייתי בנסיעת עבודה להודו:

a plate of home-made hummus, with seasoning in the shape of Mozilla Firefox logo / צלחת חומוס עם תיבול בצורת הסמל של מוזילה פיירפוקס

موزيلا فايرفوكس حمّص / Mozilla Firefox hummus / מוזילה פיירפוקס חומוס

אני עשיתי את החומוס הזה ואשתי שתחיה תיבלה אותו בפפריקה, כוסברה וכורכום בצורת הסמל של פיירפוקס. המתכון המלא יפורסם בקרוב.

החומוס הופיע אצל עידו קינן ובחשבון הפייסבוק הרשמי של פיירפוקס. בזה האחרון מעל חמשת אלפים אנשים אהבו אותו, מעל שלוש מאות וחמישים שיתפו אותו ומעל ארבע מאות הגיבו.

היו שם בין היתר גם תגובות מטומטמות ומגעילות משונאי ישראל, כגון „הוא לא מישראל, הוא מפלסטין”, „עכשיו שראיתי שישראל קשורה לפיירפוקס, אני לא רוצה להשתמש בה יותר” ו„אם שוב אראה שאתם דוחפים את ישראל לקיר שלי, אפסיק לעקוב אחריכם”. זה עצוב מאוד, היות שאחד המפתחים הראשיים של תמיכת פיירפוקס בשפה הערבית הוא ישראלי.

אבל הפיצוי על התגובות המטומטמות האלה הגיע מהר מאוד: חומוס פיירפוקס מצא את דרכו לבלוג על מחשבים בערבית. הערבית שלי חלשה וממש אין לי זמן לתרגם את מה שכתוב שם בצורה מסודרת, אבל כנראה מדובר פשוט באוסף של כמה תמונות מצחיקות בנושא מחשבים ואינטרנט. זה בלוג לא חשוב, ומחבר הרשומה הקטין את איכות התמונה, הוסיף לה את הסמל המכוער של האתר שלו ואת הכיתוב המוזר „Mr. Firefox” וגם לא נתן לי קרדיט כפי דורש רישיון CC-BY-SA, אבל כל זה לא ממש מפריע לי, כי זה אומר שהתמונה מתחילה להסתובב ברשת, למשל בפורום כלשהו בערבית, והופכת לחלק מתרבות האינטרנט. חלק קטן כנראה, אבל גם זה משהו.

כמובן, נעים לי שזה קורה דווקא בערבית ומחמיא לי מאוד שערבים בכלל הבינו שזה חומוס. בקיצור, זו תרומתנו הצנועה לשלום עולמי.

בלוג נוסף שפרסם את התמונה הוא חומוס 101 של שוקי גלילי. זה לכתחילה מחמיא לי להיכנס לבלוג הזה, אבל שוקי הגדיל והוסיף הסבר מפורט למה פיירפוקס הוא סמל של צדק חברתי בדומה לחומוס. קצת קשה לי להסכים עם כל מילה שם, אבל הטענה הכללית נכונה: פיירפוקס הוא דפדפן שמיוצר על־ידי מוסד ללא כוונת רווח שמטרתו ליצור אינטרנט חופשי ופתוח לכולם – לא למען קידום המטרות המסחריות של חברה זו או אחרת, אלא לבני כל המעמדות, לדוברי כל השפות, לתושבי כל הארצות ולמשתמשי כל המכשירים.

אם נמשיך את האסוציאציה של חומוס עם אינטרנט, אפשר לומר שמיקרוסופט אינטרנט אקספלורר זה חומוס מוכן שקונים בסופר, גוגל כרום זה חומוס להכנה מהירה שהתחילו למכור בסופרים לאחרונה, ופיירפוקס זה חומוס שמכינים בבית, אבל אני נסחף פה למחשבה שלא באמת פיתחתי כראוי.