אין לי טלוויזיה הרבה שנים, אבל הופעל עליי לחץ חברתי כבד במיוחד וצפיתי בפרק הפתיחה של "היפה והחנון". יש לי, כמובן, מה לכתוב על זה.

למה אני קורא לרשומה "יפה"? לא רק כי שם התכנית הוא "היפה והחנון", אלא כי יש כמה עניינים שבהם אני מסכים עם גלעד צוקרמן. ההתעקשות שלו לקרוא לשפה שאנחנו מדברים "ישראלית" מיותרת ומוזרה, אבל טענתו על כך שהיא שפה יפה נכונה בהחלט: כשעלמה זהר שרה בתקליטה החדש והמופלא "אצלהם" תחת "אצלם" זה לא גורם לשיר להיות לא יפה. אני יודע שיש מי שיחלוק על זה, אבל תראו, יופי זה עניין של טעם ולא של מדע.


לא ראיתי את העונה הראשונה, אבל בוויקיפדיה העברית נאמר שבכתוביות מודגשות השגיאות הלשוניות שנפלו בדברי הבנות – והרי כולנו יודעים שבכל הנוגע לטלוויזיה אפשר לסמוך על ויקיפדיה העברית (להבדיל, נגיד, מהיסטוריה, מדעי המדינה או בלשנות). בפרק הראשון של העונה החדשה יש לזה גם הדגמה בדברי ליטל, בת הזוג של חובב הספרות הרוסית אלכס:

צילום מסך. מ"היפה והחנון". ליטל ואלכס יושבים על המיטה. ליטל אומרת: אני אהיה מנודת (מנודה) חברתית, רשמית וטוטאליסטית

אני אהיה מנודת (מנודה) חברתית, רשמית וטוטאליסטית. הזכויות שמורות לערוץ 10 או משהו כזה

במסך הזה ליטל לא עשתה אף טעות ואילו עורך הכתוביות עשה שתי טעויות. טעות ראשונה: הוא חשב שליטל הטתה את הפועל לא נכון ושיש לומר לא "מְנֻדֵּית" [menudet], אלא רק "מְנֻדָּה" [menuda]. לא ולא: לפי החלטה של מליאת האקדמיה ללשון מיום י"ז במרחשוון תשס"ח הסיומת ־ֵית נכונה לצד הסיומת ־ָה (תודה לד״ר ברק דן). בלי קשר להחלטה הצורה הזאת קיימת בלשון המדוברת והכתובה בפועל. היא חיה, ברורה, מתבקשת ואפילו לא מי־יודע־מה צורמת כמו הצורה "גִּלֵּיתִי" הידועה לשמצה, שהאקדמיה (בצדק) מסרבת לפסול. גגלו ותמצאו: "הבת שלי מנודת"; "מנודית ונתפסת כבעלת פיגור שכלי"; "אני מזוכת זיכוי מלא"; "רכישת מטח דרך הוראת קבע מזוכית ברבית זכות"; "הבעיה הכי משונת" (חיפשתי "משונית" ומצאתי אתרים על אלמוגים).

מהי הטעות השנייה? הקוראים הקבועים של חיפושים כמשל בוודאי ניחשו: היה ראוי לכתוב "מנודית" ולא "מנודת". השמטת היו״ד פה היא לא "כתיב חסר", אלא כתיב שגוי. גם זה נפוץ בשפה הכתובה: לא מזמן כתבתי על כך שיש טעות על קרטוני החלב של תנובה – כתוב "נהננו" במקום "נהנינו". יש לזה עוד הדוגמאות רבות שכדאי מאוד לחקור, אבל מי שרוצה לכתוב באופן תקני, צריך לכתוב ביו״ד תמיד.

אז לא, ליטל אינה מפגרת. וכן, חובב ספרות רוסית ששמו אלכס הוא כמובן המשתתף החביב עליי.


כן, אני יודע שרוקסן, מנצחת העונה הראשונה, הצטיינה בשימוש יצירתי בלשון. אולי, באיחור של כמה שנים, אכתוב גם על זה.