פָּעָמַיִם כִּי טוֹב

יום שלישי, פעמיים כי טוב! היום אנחנו מחפשים שגיאות ברשימת ניבים ופתגמים למבחן פטור כלשהו במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון (זה PDF).

אינני יודע באיזו בחינה מדובר. עשיתי עבודת בילוש קטנה – לא לחינם למדתי בלשנות! – ונדמה לי שמדובר בבחינה בהבעה, אבל אולי אני טועה.

ברשימה מצאתי לפחות שגיאה אחת שמעידה על תופעה שנפוצה מאוד בישראל: בוריינות. בבוריינות נגוע אדם שחושב שהוא בר־אוריין שמתמצא בלשון גבוהה, אבל בעצם הוא די בור. הנה מבחר ניבים שבהם מסתתרת השגיאה:

109. עמק הבכא
110. פנים צהובים
111. פתפותי ביצים
112. צבת בצבת עשויה
113. צהובים זה לזה
114. צוק העתים
115. קוטל קינים
116. קרדום לחפור בו
117. קל וחומר
118. רחץ בניקיון כפיו
119. שאלה אחת קטנה
120. שם נפשו בכפו
121. שתה מימיו
122. תנורו של עכנאי
123. תפס את החבל בשני הראשים
124. תשעה קבין שיחה
125. תרתי דסתרי

מצאתם את הבעיה? יופי. מצאתם יותר מבעיה אחת ואתם רוצים לומר לי שאני צבוע, כי גם אני נגוע בבוריינות? בכיף.

גילוי נאות: חיפשתי את השגיאה הזאת במיוחד ושמחתי לגלות שמעבר לרשימה הזאת אפשר למצוא אותה בעיקר בטוקבקים.