כדי להבין את הרשומה הזאת לא צריך להתמצא בוויקיפדיה.


נדיר הוא אתר האינטרנט שאין בו קישורים. בגלל זה מופיעים בכתובות שלהם צירופים כמו http ו־html: ראשי התיבות ht פירושן hypertext – היפרטקסט, טקסט שיש מאחוריו טקסטים אחרים, שמקושרים אליו.

לא ספרתי, אבל בוויקיפדיה כנראה יש יותר קישורים מכמה שיש באתר ממוצע. הם גם חלק חשוב מהתרבות של קהילת עורכי ויקיפדיה. הנה רשימה קצרה של דוגמאות – לא תפסידו כלום אם תדלגו עליה:

  • יש מגוון דעות בנוגע לצורך לקשר מתאריכים לערכים על אותו התאריך – מי נולד באותו יום, מי מת, מה קרה בשנים השונות. דיון נפוץ נוסף הוא: אם מוחקים את הקישורים האלה, האם למחוק אותם ידנית במקומות מסוימים או למחוק את כולם אוטומטית?
  • מדי כמה זמן עולה ההצעה להפוך כל מילה בוויקיפדיה לקישור.
  • שאלה גדולה היא האם "הקישורים האדומים" – קישורים לערכים שעוד לא נכתבו – מועילים או מזיקים.
  • בוויקיפדיה העברית לעתים קרובות משתמשים בקישור כדי להסתיר מילה אחרת, בעיקר בתור בדיחה. לא זכור לי שראיתי את זה בוויקיפדיות בשפות אחרות.

ועד כהנה כהנה דיונים, וברוב המקרים כוונת הדנים היא, לכאורה, לשפר את ויקיפדיה עבור קוראיה. האומנם?

נכון שיש לא מעט אנשים שאוהבים מאוד ללחוץ על קישורים.

אבל יש גם הרבה מאוד אנשים שרואים בערך בוויקיפדיה מילה לא ברורה ולא טורחים לברר מה פירושה, אף־על־פי שבוויקיפדיה זה נמצא במרחק לחיצת עכבר.

כתבתי ערכים על חולם ועל קובוץ. בשניהם כתוב, בין היתר, איך יודעים במדויק אם האות וי״ו היא עיצור או אם קריאה. רוב הישראלים כנראה אינם יודעים מה זה עיצור ולצערי אינני מכיר מילה שתתאר את הדבר הזה בצורה ברורה יותר, אז הדבר המתבקש הוא לקשר את המילה "עיצור" לערך (המוצלח למדי) עיצור.

זה מתבקש, אבל צריך לבדוק כמה זה יעיל. ובכן, לקחתי כמה אנשים, שכל הקשר ביניהם הוא שיש להם השכלה כללית סבירה ועניין בלשון. נתתי להם לקרוא את הערכים על חולם וקובוץ. כולם אמרו לי שאינם יודעים מה זה "עיצור" ואף אחד מהם לא לחץ על הקישור כדי לברר. חלק התייאשו והפסיקו לקרוא מעט אחרי זה.

בתכלית, זה לא טוב, ולא באשמת האנשים האלה. בית ספר ישראלי אומנם אמור ללמד בשבוע הראשון של כיתה א׳ מה זה "עיצור" כמו בית הספר הרוסי, ובאופן כללי לעורר בקרב התלמידים יותר סקרנות וחשק לברר את הדברים עד הסוף. אינני יכול לתקן במכה אחת את מערכת החינוך הישראלית, אבל אני כן יכול לנסות לתקן את ויקיפדיה.

כיום עבור הכותב בוויקיפדיה הערך שאליו הוא מקשר הוא חלק מהערך שהוא כותב. הקישור עומד במרכז שיתוף הפעולה הוויקיפדי. זה יעיל, כי זה חוסך מהכותב את הצורך לכתוב הגדרה לכל מילה. אבל מסתבר שעבור קוראים רבים הדבר היסודי הזה הוא מטרד.

אז איך מתקנים את זה? איך הופכים את ויקיפדיה לאתר שהקישורים חיוניים פחות להבנת המידע שכתוב בו? אם יש לכם רעיונות, כתבו לי. אם אתם מכירים אנשים שמתעסקים בספרות, נרטיב, אפיסטמולוגיה, דקונסטרוקציה, טקסט וכיו״ב, אשמח אם תפנו אותם לכאן.

המשך יבוא.


צל״ש למי שיודע למה הרשומה הזאת מסווגת תחת "מוזיקה" ו"סיינטולוגיה".