פָּעָמַיִם כִּי טוֹב

יום שלישי, פעמיים כי טוב! היום אנחנו שוב מחפשים שגיאות בתמלול של דברי אמיר אהרוני בדיון על תרומתה של האנציקלופדיה החופשית "וויקיפדיה" לתחום הידע בישראל בוועדת המדע של הכנסת:

אמיר אהרוני:

אני אמיר אהרוני, עורך ב-"וויקיפדיה". יש לי הערה על חיבור נושא זכויות היוצרים עם ספרי הלימוד. אמרתם שמעלים ספרי לימוד חדשים שהם בשימוש עכשיו ושפותחו על ידי משרד החינוך. ישנם ספרי לימוד ישנים יותר, שעליהם יש זכויות יוצרים אבל אף אחד לא באמת משתמש ומרוויח מהם – ואולי כדאי לשחרר גם אותם מזכויות יוצרים כדי שיפיקו מהם תועלת.

רוני דיין:

הנושא נבדק בזמנו במשרד, אבל בספרים הישנים בדרך כלל יש ערכים שהם לא מציאותיים. למשל, לירה ולא שקל חדש או מושגים נוספים.

אמיר אהרוני:

חייבת להיות לכך תועלת ואפילו הרבה מעבר לעניין ההיסטורי. חשוב לדעת איך לימדו פעם ומעניינות שיטות הלימוד הישנות. בנוסף, המתמטיקה גם לא השתנתה והעובדות לא השתנו. השוואה בין מושגים של פעם למושגים של היום זה דבר מעניין. ב-"וויקיפדיה" ניתן לראות איך כל ערך הגיע לאייך שהוא היום, וזה לא אפשרי בספרי הלימוד. שחרור זכויות לפחות ניתן לקצר את אותן שבעים שנה של זכויות יוצרים, מכיוון שממילא אף אחד לא נהנה מאותם ספרים.

דרור לין:

זה היתרון של יוזמת "וויקי". אם משרד החינוך יוותר על הזכויות, יהיה ניתן לתת מטלות לסטודנטים לעדכן את הספרים ואז משרד החינוך יוכל לקבל ספר מעודכן או המורים בעצם יוכלו להשתמש באותם ספרים.

רוני דיין הוא נציג משרד החינוך ודרור לין הוא אחד מראשי עמותת ויקימדיה ישראל. חוץ מזה גם כתוב שם שאמרתי משהו על כדורגל, וזה לא אני.


בשבוע שעבר אף אחד לא שם לב ל־Strenger than Fiction. לי גם נראה קצת מוזר שבאותו סרטון יש פרסומת לנפש בנפש – ארגון להעלאת יהודים. אבל טוב, ככה זה בירושלים וככה אני אוהב אותה, ואפילו הארץ לא יכולים לעשות עם זה שום דבר.