אם אני צריך להמר, הפתעת הבחירות, אם תהיה כזו, תהיה "התנועה הירוקה מימד". הם חמודים ועושים רושם של אנשים ישרים. וגם נראה לי שהם מריצים אחלה קמפיין מבחינה שיווקית – מסר מחודד, תזמון מוצלח, עיצוב יפה של שלטים ומדבקות וכו'. בהשוואה אליהם הירוקים של ויסנר ממש עם המכנסיים למטה בעניין הזה. (צריך לקחת מחשבון שלמימד יש גם יתרון – מימון המפלגות שמקבל הרב מלכיאור.)

אני לא אצביע להם, כי הם רציניים מדי בקשר לסוציאליזם וזה לא לרוחי. סוציאליזם יכול לעבוד רק אם כל האנשים ישרים כמוהם. הבעיה היא שלא כולם ישרים, ולעתים קרובות מדי דמי אבטלה הם דמי בטלה. אני מתרגם לאט לאט לעברית את המאמר "על הסוציאליזם" של טולסטוי (רק התחלתי, זה הולך לאט). מאמר נהדר שמסביר למה סוציאליזם, כמו כל רעיון חברתי-כלכלי אחר, זה בלוף, כי כשכל האנשים ישרים בינם לבין עצמם, לא משנה אם הם חיים בקפיטליזם או בסוציאליזם. זה לא שלאנשים שדוגלים בסוציאליזם יש כוונה רעה – לרובם יש כוונה טובה; אני פשוט ממש לא מאמין ביישום שיטתי מדי של סוציאליזם – קצבאות, חלוקת נטל, ססמאות של צדק חברתי וכיו"ב לא ישיגו תוצאה באמת טובה.

אבל דיברנו על השאלה הזהה. יצא לי להפנות אותה לאנשי "התנועה הירוקה מימד" פעמיים. לפני חודשיים הפניתי אותה לערן בן ימיני, ראש התנועה הירוקה לפני שהתאחדה עם מימד. התשובה שלו הייתה מצוינת: "לבחור מקצוע אחד ולשפר את תכנית הלימודים שלו? אני אבחר בפיזיקה. אני לומד פילוסופיה של המדע. אני אלמד את הילדים מה גרם למדען, נגיד ניוטון, להגיע לתגליות שלו. ניוטון למשל, במושגים של ימינו היה ש"סניק – הוא היה דתי מאוד, והיה מעורב בעניינים דתיים של הממשלה בזמנו. והוא נימק את חוקי הטבע שתיאר בכך שזה היה רצון האלוהים. זה לאו דווקא לא נכון אבל תלמיד צריך לדעת דברים מעבר לנוסחאות." מסכים במאה אחוז. (זה גם די מזכיר את הדעות של ריצ'רד פיינמן על חינוך – הוא לא היה עמוק בענייני פילוסופיה, אבל הוא כן הטיף לכך שתלמידים בבתי ספר ואוניברסיטאות ילמדו יותר מנוסחאות.) חבל שבן ימיני בעד "שתי מדינות לשני עמים", אבל לא אצטער בכלל אם ייבחר לכנסת ויעסוק בסביבה או בחינוך.

והיום דיברתי עם ד"ר אילון שמיר, מספר 11 ברשימה, איש מימד. חמוד מאוד, באמת, אבל סוציאליסט עוד יותר יסודי ועוד פחות משכנע. לשאלה שלי הייתה לו תשובה לא מהממת: "תכניות הלימודים בארץ זה חלק קטן מבעיית החינוך, צריך להשקיע בערכים, בזהות היהודית החברתית, בלה, בלה, בלה." זה בדיוק סוג הססמאות שכל הפוליטיקאים מחד"ש עד האיחוד הלאומי חוזרים עליהם וחושבים שהם מקוריים מאוד.

(ואגב, המילה מימד מעולם הפיזיקה אמורה להיכתב בלי יו"ד.)