רינו צרור ביום חמישי – מצטער שנזכרתי לכתוב רק עכשיו: "לאחר החדשות נשוחח עם הרב דרוקמן על כל פרשת הריגול. סליחה – הגיור."


הרב דרוקמן הוא אדם מכובד ונפלא וטהור ומתוק. הוא האיש שגורם להזדהות במאה אחוז עם האמרה "בית הכנסת שאני לא הולך אליו צריך להיות אורתודוקסי."1 למעט הסר כל ספק, מדובר במחמאה כנה ללא טיפה של ציניות.

בישראל יש שני סוגים עיקריים של אורתודוקסים – הסרוגים והחרדים. הרב דרוקמן משתייך, כמובן, לסרוגים. לסרוגים אכפת מההלכה ולא פחות מכך – גם מהאדם. לסרוגים, למעט יוצאי דופן נדירים, אין ספק שאדם הוא אדם ושאדם יהודי הוא אדם יהודי; הם לא מצפים שהיהודי שבו יגבור על האדם שבו. ככה אני מבין את זה, ואתם יודעים מה – אל תתקנו אותי אם אני טועה, כי זה עניין של תפיסה אישית.

אני מכיר גם המון חרדים שגם להם אכפת מהאדם. אני יכול לומר בביטחון שכל החרדים שאני מכיר באופן אישי הם כאלה. למשל, ממש לא כל החרדים מקיימים את המיתוס הזה של "לשבת שבעה על ילדים שעוזבים את הדת". אבל מה לעשות – יש מרחק עצום בין הרבנים הסרוגים הבולטים לבין הרבנים החרדים הבולטים, וגם בין הרבנים החרדים ובין החרדים ברחוב.

אותם הרבנים החרדים שהרב דרוקמן לא חסך מהם את שבטו באותו הריאיון האמיץ ביום חמישי מבקשים לבטל את הגיורים של הרב דרוקמן לא בגלל הלכה. אינני אומר את זה כי אני מומחה להלכות גיור – אני לא. בעיתונים מתפרסמים כל מיני מאמרים הלכתיים בימים האחרונים על כך שמבחינה הלכתית אי־אפשר לבטל גיור, אבל אני לא מתייחס אליהם. הם מבקשים לבטל את הגיורים שלו כי הם רוצים להוכיח מי שולט במערכות הרבנות הממלכתית. מדובר במוסדות עם תפקידים ותקציבים וכיו״ב, והם פשוט רוצים לשלוט בהם ולהוכיח שמגיע להם כי הם יודעים את העבודה או משהו כזה… עזבו, לא משנה; זה כה ברור, שבקושי צריך להבין משהו ביהדות כדי להבין שזה העניין ולא ההלכה. מאבק בין מפלגות במדינה ששלטונה מתפורר.

למה עוד זה מגוחך? כי לאותם הרבנים החרדים כלל לא משנה מי התגייר איך ובמי מדינה מכירה בתור גר ובמי לא. הם לא יחתנו את הילדים שלהם עם שום גרים, גם כאלה שהתגיירו אצל רבנים חרדים, וגם לא עם חוזרים בתשובה, ולרוב גם לא עם בני עדות שונות או עם בני חצרות חסידיות שאִתן יש להם איבה היסטורית. שלא לדבר על חילונים. אם כבר אמור להיות אכפת למישהו מטיב הגיורים, אז דווקא לרבנים הסרוגים: יש הרבה יותר סיכוי שבת למשפחה סרוגה תתחתן עם בחור יהודי – לא משנה מאיזו עדה או זרם או ישיבה. אבל גם אז ברוב המקרים הוריה יתעניינו בעיקר באורח חייו של החתן ובחינוך שלו יותר מאשר בתעודות הגיור שלו. הרבנים הסרוגים מגיירים לקולא את כל האנשים שרוצים להיות ישראלים ושלא מזלזלים בפרהסיה במצוות בתקופת ההכנה לגיור. הם לא בודקים בציציות מי שומר מצוות ומי לא. הם יודעים שהרבה מהמגוירים שלהם לא שומרים מצוות ולא אכפת להם מזה. כלומר אכפת להם, אבל הם יודעים שיותר חשוב שהם יהיו ישראלים טובים מכך שיקפידו על דיני שעטנז. הם לא יגידו זאת בקול רם, אבל זאת העובדה.

החרדים מאשימים את הסרוגים בכך שהם הופכים לרפורמים. מנגד החילונים – אף־על־פי שבחלקם יצאו להגנת הרב דרוקמן הפעם ־ אומרים שהגיור האורתודוקסי אורתודוקסי מדי. אבל מה זה גיור רפורמי? גיור חרדי הופך את המגויר לחרדי, כי הם לא מכירים בשום דבר אחר; גיור רפורמי הופך את המגויר לרפורמי, כי נורא חשוב לרפורמים להוכיח – בעיקר לעצמם – שהם בסדר; רק גיור אורתודוקסי סרוג הופך את המגויר לישראלי. ככה זה. צריך להתאמץ כדי להיות ישראלי. אנשי מרצ ושינוי שתומכים ברפורמים, לעולם לא יבינו את זה, כי הם נולדו ישראלים. חרדים רוצים שכולם יהיו חרדים, רפורמים רוצים שכולם יהיו רפורמים, ואילו סרוגים רוצים שכולם יהיו ישראלים.

זה מה ששמעתי בין השורות של דברי הרב הדרוקמן. ידעתי את כל זה גם קודם, אבל שמחתי גם לשמוע את זה. אז באמת, אתם יכולים לומר לי שאני טועה ולהוכיח את זה בכל מיני דרכים, אבל זאת האמת. היא לעולם תישאר כתובה בין השורות וכנראה טוב שכך.


1נדמה לי ששמעתי פעם שמישהו מאנשי מפא"י הישנה אמר את זה, אבל חיפוש בגוגל מראה שזו דווקא גאולה כהן. אבל זה לא ממש משנה, העיקר התוכן.